Hópihetánc

Hópihetánc

Kizárva a metróközlekedésből

Kerekesszékkel és babakocsival lehetetlen közlekedni

2017. október 27. - Tünde Tündér

akadalymentesitetlen_metro.jpg2017. október 26-án az Önállóan lakni-közösségben élni csoport, a Lépjünk, hogy léphessenek Egyesület és a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete figyelemfelhívó akciót szervezett a Dózsa György úti metróaluljáróba, mivel hiába kezdődik el november 3-án a hármas metró északi szakaszának felújítása, a jelenlegi tervek szerint a fent említett állomás ezt követően sem lesz akadálymentes.

A Dózsa György út hossza 4200 méter.  A VI. kerülettől a XIV. kerületig húzódik, a Városliget, Istvánmező és Angyalföld városrészeket köti össze. A 4-es metró kiépítésekor annak idején itt tervezett volt egy, a XIV. kerületet érintő megálló, de ez - mint ismert - végül nem valósult meg. Így a Dózsa György út elérése metróval akadálymentesen egyáltalán nem lehetséges, ha nem történik változás.

Az akció keretében a résztvevőknek olyan kreatív megoldásokat kellett találniuk, melyek segítségével egy mechanikus kerekesszékkel is használhatóvá válhatna a lifttel jelenleg nem rendelkező metróállomás, amelynél az aluljáró ugyan két ponton is megközelíthető rámpával, de az meredeksége miatt - különösen rossz időjárási körülmények között - nem kellően biztonságos.

Az érdeklődők szívesen kapcsolódtak be a versenybe; sokan először kipróbálták, milyen érzés kerekesszékben ülni,illetve sokan megpróbáltak feljutni a már említett rámpán is, ám ehhez mindenkinek több-kevesebb segítségre volt szüksége. Mindannyian egyetértettek abban, hogy ez a rámpa jelenlegi formájában nem jelent akadálymentesítést. A lépcső jelentette akadály legyőzéséhez többen is színes léggömböket szereltek a kerekesszékükre.

Eközben a szervezők folyamatosan válaszoltak a felmerülő kérdésekre, szóba került például az is, hogy sokuknak naponta kell jelentős kerülőt tennie, mert - az akadálymentesítés hiánya miatt - a metrót nem, csak a felszíni közlekedést tudja igénybe venni; mindez gyakran hosszú kerülőutat jelent.

Az esemény legfőbb célja az volt, hogy felhívják a figyelmet arra: 2017-ben elfogadhatatlan, hogy úgy újítsák fel a főváros egyik legforgalmasabb tömegközlekedési útvonalát, hogy az a rekonstrukció után is csak részben lesz hozzáférhető azok számára, akik kerekesszékkel, vagy éppen babakocsival veszik igénybe a közösségi közlekedést.

Az Önállóan lakni-közösségben élni csoport májusban kerekasztal-beszélgetést szervezett a tömegközlekedés akadálymentesítéséről, ahol a BKK és a BKV képviselői úgy nyilatkoztak, hogy technikai okok miatt nem lehetséges minden megállót lifttel felszerelni, ezekben az esetekben az akadálymentesítést mozgólépcsővel tervezik megoldani. Az érintettek azonban nem tartják megfelelőnek ezt a megoldást, mivel számukra a mozgólépcső nem jelent használható alternatívát a lift helyett.

A 137,5 milliárd Ft-os tervezett összköltségvetésű beruházás keretében a Dózsa György útin kívül még 7 további metróállomást terveznek lift kialakítása nélkül felújítani. 

süti beállítások módosítása